Niektoré štádiá vývinu dieťaťa sa nedajú preskočiť a ak chceme pracovať na komunikácii, tak nemôžeme obísť oblasť motoriky, ktorá úzko súvisí so schopnosťami písať, čítať, komunikovať.
Ako všetko so všetkým súvisí?
Dieťa nemôže správne držať ceruzku a primerane tlačiť, pokiaľ nesedí správne.
Sedieť správne nevie, pokiaľ je chrbtica nestabilná.
Keď je chrbtica nestabilná, nie je správna chôdza, nohy sú ploché, členky môžu byť vpadnuté...
Dôležitým svalom je tiež bránica, ktorú sa dieťa takisto potrebuje naučiť správne používať, pretože ovplyvňuje rytmus reči a dýchania. Dieťa sa musí naučiť rozpohybovať a ovládať jednotlivé svaly natoľko, aby sa naučilo správne hýbať, ale aj rozprávať či skoordinovať vizuomotoriku (motorika ruka-oko).
Tiež treba trénovať oromotoriku (tvárovú motoriku). Robiť grimasy, "opičky", vyplazovať či dvíhať jazyk, fúkať (bublifuk, vrtuľka)...
Predstavme si to ako pyramídu.
V spodnej časti je hrubá motorika, v strede jemná motorika a úplne hore sa nachádza reč a komunikácia. Všetky tieto časti motoriky sú navzájom prepojené, súvisia spolu a vyvíjajú sa.
Dnešné deti začínajú mať problém, lebo namiesto toho, aby lozili a hýbali sa, trénujú mozgové centrum pre pohyb palca na mobile. Sedavé aktivity ako je sledovanie TV a hry na PC či tablete, tiež neprispievajú k rozvoju myslenia a reči. A tak nám narastá počet detí s komunikačnými problémami, s poruchami pozornosti, s problémami v porozumení. V škole potom vznikajú poruchy učenia a škola sa stáva pre dieťa nepriateľom. To ovplyvňuje aj medziľudské vzťahy. A už sa nám to nabaľuje ako snehová guľa.
Keď nie je dobrý základ, ani stavba nebude pevná.
Hrubá a jemná motorika úzko súvisí so zmyslovými a psychickými procesmi. Je to jeden celok. Navzájom sa ovplyvňujú. Hovoríme o tzv. psychomotorike. Už v Antike vedeli, že "V zdravom tele, zdravý duch". Ide o motorickú akciu vyplývajúcu z oblasti psychických procesov ako je vnímanie, myslenie či pamäť, alebo psychických stavov-nálad.
Ak hrubú motoriku rozvíjame vhodnými a veku primeranými aktivitami, ovplyvňujeme tým jeho ďalší psychomotorický vývin.
Všetko so všetkým súvisí.
Nechajte preto deti zdolávať rôzny terén v prírode, nechajte ich vyliezať, preliezať, podliezať, skákať, vyskakovať, preskakovať. Hádzať šišky, kamienky, konáriky. Hrať sa s loptou: hádzať, chytať, odrážať, prehadzovať, triafať na cieľ...
Môžete im tiež doma vytvoriť podmienky na rozvíjanie hrubej motoriky:
chôdzou po lane
chôdzou po senzomotorickom koberčeku, ktorý si môžte aj sami vyrobiť ( predchádzate aj plochým nohám a tým nesprávnemu držaniu tela)
cvičením a balansovaním na balančných pologuliach
chodením medzi prekážkami
A hlavne pobytom vonku zapájate všetky zmysly a podporujete celkovú osobnosť, motoriku, reč, žitie a radosť zo života. Tak je len na nás, na rodičoch, čo si vyberieme.
Emócie a pocity sú neoddeliteľnou súčasťou každého menšieho aj väčšieho človeka. Sú to kontrolky, ktoré nás informujú o našich potrebách.
Ak sa cítim spokojný a šťastný, je to zvyčajne tým, že moje potreby sú naplnené – nič mi nechýba, mám to, čo potrebujem pre šťastie. Naopak, keď som nahnevaný, frustrovaný, alebo podráždený, je to asi preto, že niektorá moja potreba sa hlási o slovo. Možno som nahnevaný, lebo sa niekto ku mne správal drzo a potreboval by som rešpekt. Možno som frustrovaný, lebo sa mi nedarí v práci a potreboval by som zažiť úspech, a podráždený som asi preto, lebo by som sa jednoducho potreboval najesť :-). Často však máme i my dospelí problém pochopiť svoje prežívanie a správne ho komunikovať ... o čo viac s tým potom majú problém deti?
Rada by som (z pohľadu logopédie) poukázala na úlohu jazykových schopností v celom procese. Jazyk je nástroj nášho myslenia. Zároveň je to prostriedok komunikácie. Aby sme boli schopní adekvátne vyjadriť svoje prežívanie, musíme mať osvojenú vhodnú slovnú zásobu, ktorou ho pomenujeme. Ak máme „nálepku“ pre to, čo vnútorne prežívame, dokážeme o tom rozmýšľať a následne to adekvátne spracovať a odkomunikovať. Naše vnútorné prežívanie je veľmi bohaté a bohatá by mala byť aj naša slovná zásoba, ktorou ho vyjadríme.
Keď vidíme dieťa pod vplyvom emócie (predovšetkým tej negatívnej) častokrát z našej strany dospelých zaznievajú bagatelizujúce alebo odmietajúce slová typu: „Prečo plačeš?!“, „Tíško!“, „Neplač, veď to nič nie je!“. Dieťa však nedokáže vhodne vyjadriť svoje vnútorné prežívanie, kým ho to niekto nenaučí. A tým „niekto“ sme my - dospelí. Našou úlohou je snažiť sa odhadnúť, čo dieťa vnútorne prežíva a následne sa pokúsiť vhodnou slovnou zásobou pomenovať pocity a emócie dieťaťa: „Asi si smutný, však?“. Keď si dieťa “napočúva” emocionálnu slovnú zásobu, postupne si ju osvojí (spojí si vnútorný pocit s daným slovom) a začne ju samé používať. Táto slovná zásoba sa neskôr stane nástrojom sebavyjadrenia a vedomej kontroly svojho správania. Strohé nálepkovanie pocitov a emócií však nestačí. Každá emócia totiž vyplýva z podnetu. Ako sme písali v úvode, emócia je následok, ktorý má svoju príčinu, zvyčajne nejakú naplnenú alebo nenaplnenú potrebu. A túto kauzalitu potrebujeme dieťa naučiť. „Asi si smutný, lebo by si sa chcel hrať s autíčkom, ktoré ti práve zobral Ferko.“
Dôvodov je hneď niekoľko. Azda ten najľudskejší spočíva v tom, že keď sa snažíme úprimne pochopiť prežívanie dieťaťa, prejavujeme mu tým svoju lásku a rešpektujúci prístup. Dieťa sa cíti prijaté. Takéto prijatie je mnohokrát rýchlejším a účinnejším liekom na neutíchajúce negatívne emócie, než automatické potláčanie a bagatelizovanie emócií. Emócie totiž musia najprv odznieť, aby sa prinavrátil zdravý rozum a úsudok. Pomenovávaním emócií a odhadovaním ich príčin zároveň rozvíjame u dieťaťa podstatnú ľudskú schopnosť – empatiu. Tá je považovaná za jednu z najesenciálnejších sociálnych zručností. Empatický človek dokáže chápať perspektívu druhých. No nielenže má predstavu o tom, čo cíti druhá osoba, ale tieto pocity dokáže zdieľať a vie im prispôsobiť svoje vlastné správanie – vie približne odhadnúť, čo iný potrebuje. Ak vás neoslovili tieto dôvody, prečo venovať emóciám u detí dostatočný priestor, nasledujúce riadky vás snáď presvedčia. Schopnosť identifikovať emócie, pomenovávať ich, adekvátne spracovávať a regulovať u seba aj u iných ľudí, je veľmi dôležitá schopnosť, ktorá sa v odbornej literatúre označuje ako emocionálna inteligencia. Koncept emocionálnej inteligencie rozvinul v 90. rokoch Daniel Golemann a odvtedy sa teší veľkej popularite. Pán Golemann túto schopnosť považuje za kľúčovú pre úspešný a šťastný život. Dokonca uvádza, že emocionálna inteligencia ovplyvňuje náš životný úspech viac ako dobre známe IQ. Akademická inteligencia (IQ) neponúka takmer žiadnu prípravu na ťažkosti a chaos každodenného života, ktorý žijeme v interakcii s inými ľuďmi. Úroveň emocionálnej inteligencie má význam pre pochopenie toho, prečo sa jednému človeku v živote darí dobre a druhý, s rovnakým intelektom, sa potáca životom s ťažkosťami. Osoby, ktoré dokážu adekvátne komunikovať svoje emócie sú úspešné v profesionálnom živote, dokážu lepšie zvládať konflikty a regulovať svoje vlastné správanie. Nezraňujú iných a majú hlboké vzťahy.
Je potrebné zbystriť pozornosť, keď dieťa prejaví pozitívne, ale aj negatívne emócie. Taktiež je dôležité pomenovať prežívanie dieťaťa vhodnou slovnou zásobou a následne sa pokúsiť odhadnúť príčinu, ktorá emóciu vyvolala. Skvelým pomocníkom pre tých, ktorým komunikácia o reálnych pocitoch (mojich a tvojich) nie je až taká prirodzená, sú detské knihy. Tie často obsahujú emocionálne ladené udalosti a sú nasiaknuté rozmanitou (aj emocionálnou) slovnou zásobou. Pre mnohých je rozhovor o postavách v knihe a ich prežívaní výbornou formou ako nenásilne komunikovať o pocitoch, emóciách a potrebách iných. Neváhajte preto s deťmi veľa čítať a predovšetkým v hĺbke diskutovať o obsahu knihy – o postavách a ich emóciách, túžbach, motiváciách, zámeroch atď. Čítanie kníh s deťmi je zároveň forma hry a efektívny spôsob budovania vzájomného vzťahu, o čom si môžete prečítať viac tu: https://eduworld.sk/blog/9/rozpravanie-pribehov-detom-ucinny-liek-i-prejav-lasky.
Zápisu na základnú školu sa báť netreba, je však dobré prísť pripravený.
Zápisu sa báť netreba, je však dobré prísť pripravený.
Základná škola si pri zápise vyžaduje tieto údaje a dokumenty:
1. Osobné údaje o dieťati:
- meno a priezvisko dieťaťa
- dátum a miesto narodenia
- adresa trvalého pobytu ale aj adresa miesta, kde sa dieťa obvykle zdržiava, ak sa nezdržiava na adrese trvalého pobytu
- rodné číslo
- národnosť
- štátna príslušnosť
- základná škola získava a spracúva aj údaj o materinskom jazyku na účely výchovy a vzdelávania
- v prípade žiadosti o odklad povinnej školskej dochádzky aj údaje o zdravotnom stave dieťaťa
2. Osobné údaje o zákonných zástupcoch dieťaťa:
- meno a priezvisko oboch zákonných zástupcov a adresa ich trvalého pobytu
- adresa prechodného pobytu, ak sa jeden zo zákonných zástupcov nezdržiava na adrese trvalého pobytu
- kontakty na oboch zákonných zástupcov na účely komunikácie
Odporúčané spôsoby zápisu ministerstvom školstva:
1. zápis prostredníctvom elektronického formulára
- základné školy využívajú ako prihlášku formulár zo školského informačného systému (asc agenda, e-škola) , alebo formulár zverejnený na webe školy
- zákonný zástupca môže prihlášku doručiť vybranej základnej škole aj napr. e-mailom
- zákonný zástupca môže základnej škole poskytnúť osobné údaje potrebné pred zápisom aj prostredníctvom elektronického podania doručeného do elektronickej schránky základnej školy alebo prostredníctvom elektronického dokumentu, ktorý je autorizovaný kvalifikovaným elektronickým podpisom
2. Zápis papierovou formou
- ak zákonný zástupca nemá možnosť komunikovať so základnou školou elektronicky, môže si vyzdvihnúť formulár osobne v základnej škole. Po vyplnení a podpísaní oboma zákonnými zástupcami ho doručí do školy podľa pokynu riaditeľa.
Zápis dieťaťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
Zákonný zástupca dieťaťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami spolu s písomnou žiadosťou predkladá aj písomné vyjadrenie zariadenie výchovného poradenstva a prevencie, vydaná na základe diagnostického vyšetrenia dieťaťa.
Je možné aj výnimočne prijať dieťa na základné vzdelávanie , ktoré ešte nedovŕšilo šiesty rok života, a to po vyjadrení príslušného zariadenia výchovného poradenstva a prevencie a všeobecného lekára pre deti a dorast.
V školskom roku 2023/2024 sa v základnej škole nultý ročník nemôže zriadiť.
Prípravný ročník môže byť od školského roku 2023/2024 zriadený len v základnej škole pre žiakov so zdravotným znevýhodnením, a to len, ak pôjde o žiakov:
- so zdravotným znevýhodnením, žiakom chorým a zdravotne oslabeným, žiakom s vývinovými poruchami a žiakom s poruchou správania,
- ktorí k 1. septembru dosiahli fyzický vek 6 rokov,
- ktorí nedosiahli školskú spôsobilosť a nie je u nich predpoklad zvládnutia 1.ročníka ZŠ so vzdelávacím programom podľa školského zákona
Absolvovanie prípravného ročníka sa považuje za 1.rok plnenia povinnej školskej dochádzky.
Zdroj:
1) Usmernenie k zápisu a prijímaniu detí na plnenie povinnej školskej dochádzky (pre šk. rok 2023/2024) | Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky (minedu.sk), cit. 2022-03-08